Linux certification

مدارک لینوکس به طور فزاینده‌ای برای افرادی که به طور تخصصی در زمینه لینوکس کار می‌کنند اهمیت بیشتری پیدا کرده است. مدارک معتبر لینوکس این ویژگی را دارد که افراد متخصص را از سایر افراد جدا کند و همین‌طور از لحاظ مالی نیز برای آن‌ها بهتر باشد. در حال حاضر این گواهی‌نامه‌ها نه تنها نشانه‌ای از مهارت هستند بلکه به پیشرفت شما نیز کمک خواهند کرد. جو فالترا، مدیر خدمات زیرساخت در شرکت مادیس معتقد است که شما با در اختیار داشتن یک مدرک لینوکسی دیگر هیچ مسیری را اشتباه نخواهید رفت. در ادامه نیز می‌گوید: من در استخدام کردن افراد بیشتر به مدارک آن ها اهمیت می‌دهم تا تجربه‌شان؛ چرا که این افراد تلاشی تحسین برانگیز برای یادگیری و قبولی در امتحان داشته اند.

در همین راستا، تقاضا برای گرفتن مدرک لینوکسی با افزایش استفاده از خدمات ابری، به طور قابل توجهی افزایش یافته است. به گفته کلایدسپرساد، نایب رئیس بنیاد لینوکس و مدیر کل آموزش و صدور گواهینامه، ابر عمومی تقریبا به صورت جهانی بر روی انواع لینوکس اجرا می‌شود و این بدین معنی است که آشنایی با لینوکس به طور فزاینده‌ای روند توسعه را سریع‌تر می‌کند.

 

چطور مدرک بگیریم؟

CompTIA، بنیاد لینوکس و موسسه حرفه‌ای لینوکس، سه سازمان اصلی هستند که گواهی نامه‌های لینوکس اعطا می‌کنند که این گواهی نامه‌ها در هر محیط و توزیعی از لینوکس مفید است. در مواردی، شرکت‌های خصوصی نیز با توجه به نیازشان، گواهی نامه‌های خاص خود را ارائه می‌کنند.

CompTIA مدارک لینوکس پلاس خود را با توجه به پیشرفت افراد در طول دوره اعطا می‌کند. دارندگان گواهی باید نحوه اجرای پیکربندی سخت افزار، سیستم، امنیت، عیب یابی و اسکریپتینگ ساده و اتوماسیون را بدانند. امتحان آن نیز تا حدی سوالات تشریحی و بعد از آن نیز یک امتحان مبتنی بر عملکرد ست که در آن، دانش آموزان باید اشکالات چند سیستم لینوکسی را حل کنند. مدرک لینوکس پلاس ۳۳۸ دلار هزینه دارد و تا سه سال بعد از آن نیز اعتبار دارد. CompTIA رنج طیف گسترده‌ای از گزینه‌های آماده سازی را ارائه می‌دهد که شامل فلش کارت‌های آنلاین،‌ آموزش مجازی، آزمایشگاه‌های مجازی و غیره می‌شوند.

مدارک بنیاد لینوکس نیز در سه بخش آی تی، ادمین سیستم و مهندس سیستم اعطا می‌شوند که به ترتیب خدمات پایه، میانی و پیشرفته سازمان را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، گواهی نامه LFCA مدیریت کاربرد اساسی آی تی، برنامه نویسی و مهارت‌های دیگر مربوط به محیط آی تی را پوشش می‌دهد. یک گام بالاتر از آن اما مدرک LFCS‌ است که دارنده آن قادر است پیاده سازی، طراحی و مدیریت سیستم‌های لینوکس را در یک سطح پیشرفته‌تر انجام دهد. مدرک LFCE نیز که مانند مدرک قبلی یک گواهی نامه پیشرفته است، دارنده را قادر می‌سازد تا استقرار و مدیریت سیستم‌های لینوکسی را در سطح معماری سازمانی فرا گیرد.

دو مدرک پیشرفته‌تر یعنی LFCS و LFCE، هر کدام ۳۰۰ دلار هزینه دارند ولی LFCA ۲۰۰ دلار هزینه دارد.

هر ۳ مدرک به مدت سه سال اعتبار دارند و بنیاد لینوکس نیز آپشن‌های امادگی زیادی را از آموزش الکترونیک تا کورس بوتکمپ و غیره برگزار می‌کند.

موسسه حرفه ای لینوکس نیز به مانند دو سازمان قبلی مدرک لینوکس ارائه می‌کند که هر کدام نشان دهنده سطح بالاتری از حرفه‌ای بودن در رابطه با سیستم عامل لینوکس هستند. در طی این دوره، مدرک LPIC-1 به شما آموزش‌هایی مرتبط با نگهداری و عیب یابی سیستم می‌دهد و در ادامه مدرک LPIC-2 به دانشجویان این قابلیت را می‌دهد که بتوانند شبکه های کوچک تا متوسط را نظارت کنند. بعد از آن نیز سه گواهی‌نامه جداگانه وجود دارند که تمرکز هر کدام بر روی محیط سازمانی لینوکس، امنیت سازمانی و مجازی سازی است. مدرک پایه این سازمان که به Linux Essentials معروف است، ۱۲۰ دلار هزینه داشته و بعد از آن LIPC-1 و LPIC-2، ۴۰۰ دلار هزینه دارند و هر کدام از سه مدرک LIPC-3 نیز ۲۰۰ دلار هزینه بر هستند. مدرک اول یعنی Linux Essentials مادام العمر بوده و بقیه مدارک تا پنج سال معتبر هستند.

 

آیا مدرک بالاتر به معنی درآمد بالاتر است؟

البته که گواهی نامه‌های لینوکس می‌توانند منجر به افزایش حقوق و یا شغل های جدید شوند اما تضمینی نیز در این رابطه وجود ندارد. هرچند ارتباط خیلی مستقیمی بین افزایش درآمد و مدارک لینوکس نیست ولی همیشه بایستی به این نکته توجه کنیم که دنیا بیشتر و بیشتر به ادمین‌های لینوکس احتیاج پیدا خواهد کرد در نتیجه افزایش درآمد نیز در انتظارتان خواهد بود. البته اگر مهارت‌های دوره ها را به طور صحیح دریافت کرده باشید!

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *