روز آزادی نرم‌افزار (Software Freedom Day) یک مراسم سالیانه ست که هر سال و در سومین شنبه ماه سپتامبر جشن گرفته می‌شود. SFD تلاشی است برای آموزش عمومی و با هدف افزایش آگاهی از نرم‌افزار آزاد و تشویق استفاده از آن.

این مراسم که اولین بار در سال ۲۰۰۴ جشن گرفته شد با حضور محدود تیم‌ها همراه بود. ۲۸ آگوست آن سال تنها ۱۲ تیم در این مراسم حضور داشتند. اما از آن تاریخ تا کنون شهرت و محبوبیت این مراسم سالانه افزایش پیدا کرد تا جایی که امروزه در بیش از ۱۰۰ شهر دنیا حدود ۳۰۰ مراسم برگزار می‌شود.

طبق روال هر ساله این جشن‌ها، ما نیز امسال تصمیم به میزبانی این مراسم گرفتیم که با همراهی شرکت‌های پنکیک، ژرف‌پویان، پی‌پینگ و با میزبانی یوتیوب و آپارات برگزار شد. در این مراسم متخصصین در حوزه‌های مختلف سخنرانی کردند که خلاصه‌ای از مطالب را در زیر با هم می‌خوانیم.

 

 

 آزادی و نرم افزار: رامین نجارباشی

در این ارئه به مقوله‌ی آزادی می‌پردازیم و در مورد این صحبت می‌کنیم که آزادی نرم افزار به چه معنی هست. همچنین نگاهی داریم به شرکت‌های بزرگی که در طی سالیان از روند انحصاری خود فاصله گرفته به قسمتی از جامعه‌ی نرم افزار آزاد تبدیل شده‌اند.

 

 

پیاده سازی وب سرورهای فوق سریع: صادق داوطلب

یکی از مشکلات عمده در سیستم‌های تحت وب، امکان پاسخگویی به تعداد زیادی درخواست در ثانیه هست و این مشکل به شکل ذاتی ریشه در ساختار سیستم عامل دارد. در این ارائه می‌بینیم که چطور با استفاده از کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری متن‌باز dpdk می‌توان این محدودیت سیستم عامل را کنار گذاشت تا به میلیون‌ها درخواست در ثانیه پاسخ دهیم.

 

 

علم و مهندسی: سمیر رحمانی

ریاضیات و کامپیوتر دو بال یک فرشته هستند. در این ارائه به بررسی جایگاه ریاضیات در برنامه‌نویسی می‌پردازیم و در مورد روش‌های حل مسئله صحبت میکنیم. در باره‌ی جایگاه خرافات در علم بحث می‌کنیم و با هرم سمیر آشنا می‌شویم.

 

 

مهاجرت وب اپلیکیشن از php به go: فرود غفوری

مهاجرت یک سیستم در حال کار یک چالش عظیم برای شرکت‌های نرم‌افزاری محسوب می‌شود، تعویض تکنولوژی‌های قدیمی با ابزارهای نوین همیشه می‌تواند دردسرساز باشد، در این ارائه فرود به بیان تجربه‌ای موفق از مهاجرت صحبت می‌کند، باید ها و نبایدها و اینکه چطور یک سیستم از PHP به GO مهاجرت کرد بدون اینکه سیستم کلی برای لحظه‌ای متوقف شود.

در صورت تمایل می‌توانید مراسم را از یوتیوب و آپارات مشاهده نمایید.

آپارات:

 

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] محدودیت ۱۰۰ نفری است، اما شرکت پیشگامان برای برگزاری سمینارهای چند هزار نفره شما نیز راهکار دارد. با استفاده از خدمات بیگ بلو باتن […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *