two mobile screens

تصور غلط و رایجی وجود دارد که اپلیکیشن‌های موبایل و وب اپلیکیشن‌ها یکسان هستند، اما در واقع این دو تفاوت‌های زیادی دارند. گرچه این تفاوت‌ها در تجربه کاربری استفاده کنندگان کمتر حس می‌شود، پروسه ساخت و توسعه آن‌ها کاملا متفاوت است. بیایید تفاوت هر کدام را درک کنیم و ببینیم وب اپلیکیشن پویا چیست.

وب اپلیکیشن پویا (Progressive Web Application) چیست؟

به زبان ساده، یک وب اپلیکیشن، همان وبسایت است که طوری طراحی شده تا بر روی اسمارت فون‌ها اجرا شود. همان‌طور که می‌دانید، در دنیای وب انواع مختلفی از سایت‌ها وجود دارند؛ از سایت‌های ایستا گرفته تا سایت‌هایی که داینامیک‌تر هستند و تعامل با آن ها امکان پذیر است. وب اپلیکیشن‌ها نیز همین طور هستند؛ می‌توانید آن ها را مثل سایر اپلیکیشن ها بارگذاری کنید و از طریق مرورگر تلفن خود به آن‌ها دسترسی داشته باشید. ولی تفاوت اصلی بین وب اپ و اپلیکیشن‌های موبایل در چیست؟

تفاوت‌ها و شباهت‌های اپلیکیشن و وب اپلیکیشن پویا

اپلیکیشن‌های موبایل به طور کلی برای پلتفرم‌های مختلف ساخته می‌شوند؛ مثل اپلیکیشن‌های iOS و اندروید. همین طور که می‌دانید این اپلیکیشن‌ها از طریق استورهای رسمی این پلتفرم‌ها قابل دانلود هستند و به ریسورس‌های مختلف تلفن همراه شما نیز دسترسی دارند؛ نظیر جی پی اس و دوربین.

از طرف دیگر، وب اپلیکیشن‌های پویا یا همان PWAها از طریق مرورگر دستگاهی که در اختیار دارید قابل دسترس اند و بر روی هر دستگاهی که یک مرورگر ساده دارد قابل اجرا ست. در نتیجه وب اپلیکیشن‌ها به طور خاص برای یک سیستم ساخته نشده‌اند و در نتیجه لازم نیست دانلود و نصب شوند. ولی نکته اینجا ست که این وب اپلیکیشن‌ها به طور کامل عملکردی مشابه با اپلیکیشن‌ها دارند. با این که هر دو از رنگ و فونت یکسان استفاده می‌کنند و قالب تقریبا یکسانی نیز دارند، اما دو محصول کاملا متفاوت هستند. برای اجرا شدن وب اپلیکیشن‌ها به یک کانکشن اینترنت احتیاج داریم ولی اپلیکیشن‌هایی که تحت یک پلتفرم طراحی شده‌اند می‌توانند به صورت آفلاین نیز کار کنند. اپلیکیشن‌های موبایل این مزیت را دارند که سریع‌تر و کارآمدتر باشند اما با این شرط که همیشه آن ها را آپدیت شده نگه دارید. وب اپلیکیشن‌ها اما به طور خودکار آپدیت می‌شوند.

اپلیکیشن‌های موبایل چطور ساخته می‌شوند؟

توسعه اپلیکیشن‌های موبایل دشوارتر و هزینه‌بر تر از توسعه وب اپلیکیشن‌ها ست، به این خاطر که برای پلتفرم های مشخص ساخته می‌شوند، توسعه اپلیکیشن موبایل برای چندین پلتفرم به معنی طراحی دوباره از پایه است. با این اوصاف، اپلیکیشن‌های موبایل سریع‌تر بوده و از لحاظ ویژگی‌ها و عملکرد نیز پیشرفته‌تر از وب اپلیکیشن ها هستند. اپلیکیشن‌ها به طور کلی مزایا و معایب زیر را دارند.

مزایا:

  • سریع تر از وب اپ ها هستند
  • عملکرد بهتر به دلیل دسترسی به منابع سیستم
  • به صورت آفلاین هم قابل اجرا هستند
  • امن تر هستند چرا که بایستی توسط استورها تایید شوند
  • ساخت آن‌ها آسان‌تر است

معایب:

  • توسعه آن ها هزینه‌بر است
  • برای این که برای هر پلتفرم اپلیکیشنی مجزا داشته باشیم بایستی از ابتدا شروع به طراحی و توسعه کنیم
  • نگهداری و آپدیت کردن اپلیکیشن‌ها هزینه بیشتری دارد
  • ممکن است تایید گرفتن از استورهای پلتفرم‌های مختلف برای انتشار اپلیکیشن، مشکل باشد

 

اما وب اپلیکیشن‌های پویا چطور ساخته می‌شوند؟

برای ساخت وب اپلیکیشن‌ها، ابزارهای مختلفی در دسترس است؛ این ابزارها به ما کمک می‌کنند تا از دو بار نوشتن کد پرهیز کنیم. بر خلاف اپلیکیشن‌های موبایل، وب اپ‌ها فریم‌ورک یا چارچوب مشخصی برای توسعه ندارند هر چند که قالب‌های متنوع و متفاوتی در دسترس توسعه دهندگان است. در مقایسه با اپلیکیشن‌ها، وب اپلیکیشن‌ها سریع‌تر و ساده‌تر ساخته می‌شوند اما ويژگی‌های نسبتا محدودتری نیز دارند.

با پیشرفت تکنولوژی و ظهور فریم ورک‌های جدیدتر، اکنون وب اپلیکیشن‌ها بیشتر شبیه به اپلیکیشن‌های موبایل عمل می‌کنند؛ با این حال، پشتیبانی و عملکرد سیستم عامل از وب اپلیکیشن‌ها هنوز محدودتر است. وب اپلیکیشن‌ها مزایا و معایب زیر را دارند:

مزایا:

  • نیاز به دانلود کردن و نصب آن‌ها نیست و از طریق مرورگر گوشی در دسترس هستند
  • نگهداری ساده‌ای دارند
  • به طور خودکار آپدیت می‌شوند
  • توسعه و ساخت آن ها ساده‌تر است
  • به تایید استورها نیازی ندارند

معایب:

  • به صورت آفلاین کار نمی‌کنند
  • ویژگی‌های نسبتا محدودتری دارند

 

از کدام یک استفاده کنیم؟

به طور خلاصه بستگی به اهدافتان دارد. آیا در اختیار داشتن یک وب اپلیکیشن برای کاری که می‌کنید کافی است یا باید به دنبال اپلیکیشنی باشید که عملکرد منطبق‌تر و بهتری با نیازهاتان داشته باشد؟ جواب این سوال ها همگی بستگی به موقعیتی که دارید متفاوت است. چه ویژگی‌هایی بیشتر برای شرکت یا کاری که می‌کنید مهم‌تر است؟ هدفی که از طراحی اپلیکیشن دارید چیست و عملکرد اصلی اپلیکیشن چه خواهد بود؟

اگر برنامه شما یک منبع تعاملی ساده برای کاربر است و یا فقط نیاز به دسترسی به اینترنت دارد یک وب اپلیکیشن می‌تواند برای کاری که دارید کافی باشد. هر چند که با ظهور فناوری های جدید وب اپلیکیشن ها نیز هرروز بیشتر شبیه به اپلیکیشن‌های موبایل می‌شوند و دیگر فقط کاربرد محدود گذشته را ندارند.

 

ما در شرکت پیشگامان گسترش متن باز، با به کار گرفتن تکنولوژی های جدید و روز دنیا، و با تجربه ای که در زمینه اپلیکیشن‌ها و وب اپلیکیشن‌ها کسب کرده‌ایم، اقدام به توسعه اپلیکیشن‌های موبایل در دو پلتفرم iOS و اندروید و همین طور وب اپلیکیشن های مختلف کرده ایم. برای مشاوره جهت پیاده سازی اپلیکیشن یا وب اپلیکیشن‌های موبایل، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *