بر اساس یک گزارش جدید، فیسبوک طی ۳ سال گذشته به داوطلبانی که اطلاعات خصوصی خود را در اختیار فیسبوک قرار می‌دادند، ماهیانه تا ۲۰ دلار پرداخت کرده است. طبق این گزارش، این مبلغ به جوانان ۱۳ تا ۲۵ سال و در ازای نصب برنامه تحقیقاتی فیسبوک روی گوشی‌های اندروید و اپلِ آن‌ها داده شده است؛ این برنامه با پایش گوشی و فعالیت‌های آنلاین کاربران، اطلاعات آن‌ها را جمع آوری کرده و برای فیسبوک ارسال می‌کند.

البته این اولین بار نیست که فیسبوک از این روش‌ برای پیشبرد اهدافش استفاده کرده است. فیسبوک در سال ۲۰۱۳ هم با خرید نرم‌افزار وی پی ان Onvato Protect، اطلاعات بسیاری از کاربران را به دست آورده بود که به خصوص برای شناسایی رقبای فیسبوک و خرید آن‌ها، بسیار ارزشمند بود. البته سال گذشته و بعد از شکایت اپل در خصوص نقض قوانین مربوط به جمع‌آوری داده‌ها، فیسبوک این نرم‌افزارِ وی پی ان را از اپل استور حذف کرد.

برنامه تحقیقاتی فیسبوک با نصب یک گواهینامه روت (root) به فیسبوک این اجازه را می‌دهد تا به اطلاعات خصوصی مانند پیام‌ها، ایمیل‌ها، کلمات جستجو شده و تاریخچه وب کاربران دسترسی داشته باشد. همچنین این برنامه با گرفتن اسکرین شات از سبد خرید آمازون، آن را برای فیسبوک ارسال می‌کند.

به نظر می‌رسد این برنامه ناقض سیاست‌های اپل در خصوص گواهینامه‌های سازمانی با دسترسی روت باشد. استفاده از این گواهینامه‌ها، که برای نظارت کارمندان توسط کارفرماهایشان کاربرد دارد، در گوشی‌های اپل ممنوع است. البته سخنگوی فیسبوک اعلام کرده که این برنامه ناقض قوانین اپل نیست، اما توضیح بیشتری نداده است.

2 پاسخ

تعقیب

  1. […] فیسبوک سال بسیار بدی را شروع کرده است؛ سالی که با خبر پایش اطلاعات کاربران بوسیله برنامه‌های اندرویدی شروع شد که منجر به ابطال موقت گواهی‌نامه سازمانی […]

  2. […] روز پس از انتشار خبر پایش اطلاعات خصوصی نوجوانان توسط فیسبوک، اپل گواهینامه سازمانی فیسبوک را غیرفعال کرده است. […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *