تقریبا همه‌ی کامپیوترها و لپتاپ‌های جدیدی که می‌خرید، پر از پندام‌افزار هایی (بلات‌ور bloatware) هستند که هیچ نیازی به آن‌ها ندارید. این پندام‌افزارها، که در بهترین حالت لپتاپ شما را کند می‌کنند، ممکن است باعث ریسک‌های امنیتی جدی شوند که در نهایت امنیت اطلاعات شما را تهدید خواهند کرد. بر همین اساس، چنانچه لپتاپ دل دارید، بهتر است در اولین فرصت نرم‌افزار پشتیبانی دل (Dell SupportAssist) را آپدیت کنید یا آن را از روی لپتاپ خود پاک کنید.

بر اساس گزارش یک کارشناس امنیتی هفده ساله، این بلات‌ور که در اکثر لپتاپ‌های دل به صورت پیشفرض نصب است، یک رخنه امنیتی جدی دارد که لپتاپ شما را در برابر هک آسیب‌پذیر می‌کند. این آسیب‌پذیریِ امنیتی، اکتبر سال گذشته گزارش شده بود اما کمپانی دل تازه به فکر آپدیت کردن آن افتاده است.

این باگ امنتی به طور بالقوه توانایی تخریب بسیار بالایی دارد و باید آن را جدی گرفت، چراکه نرم افزار پشتیبانی دل طوری طراحی شده تا دسترسی ادمین به سیستم عامل داشته باشد و آپدیت‌ها را به صورت خودکار نصب کند. بنابراین هکرها می‌توانند با نفوذ به سیستم شما، اقدام به نصب نرم‌افزارهای مخرب کرده و دسترسی بیشتری به سیستم شما کسب کنند. طبق این گزارش امنیتی، هکر فقط در شبکه محلی توانایی نفوذ به سیستم شما را خواهد داشت، اما این شبکه‌های محلی شامل همه‌ شبکه‌های وای فای عمومی، مثل اینترنت فرودگاه، دانشگاه و کافی‌شاپ هم می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده اثبات این ادعای امنیتی (proof of concept) می‌توانید بلاگ کارشناس امنیت اطلاعات افشاکننده‌ی این باگ امنیتی را مشاهده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *