گوگل از ماژول جدیدی برای فریمورک یادگیری ماشین خود، به نام تنسورفلو (TensorFlow)، پرده‌برداری کرده که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا با اضافه کردن چند خط کد به مدل‌های هوش مصنوعی خود، حریم خصوصی آن را بهبود دهند.

تنسورفلو یکی از پراستفاده‌ترین ابزارها برای ساخت برنامه‌های یادگیری ماشین است که بسیاری از توسعه‌دهندگان در سراسر جهان از آن برای ساخت برنامه‌هایی مانند الگوریتم‌های تشخیص متن، صدا و تصویر استفاده می‌کنند. با معرفی «حریم خصوصی تنسورفلو»، این توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود تا با استفاده از یک تکنیک آماری به نام «محرمانگی تفاضلی» از اطلاعات کاربران محافظت کنند.

کری رادِبا، مدیر محصول گوگل در مصاحبه‌اش با سایت ورج گفت: «اگر این امکان را به تنسورفلو اضافه نمی‌کردیم، پیاده‌سازی آن به صورت مجزا برای تیم‌ها بسیار سخت بود. بنابراین برای ما بسیار مهم بود تا این امکان را به صورت متن باز به تنسورفلو اضافه کرده و به شروع جامعه آن کمک کنیم.»

نحوه عملکرد «محرمانگی تفاضلی» پیچیدگی زیادی دارد، اما اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، «محرمانگی تفاضلی» یک رویکرد ریاضی است که با استفاده از آن مدل‌های هوش مصنوعی که با داده‌های کاربران آموزش می‌بینند، نمی‌توانند اطلاعات قابلِ شناساییِ خصوصی را کدگذاری کنند. این یکی از شیوه‌های معمول برای حفاظت از اطلاعات شخصی در ساخت هوش مصنوعی است. اولین بار اپل در سرویس‌های هوش مصنوعی iOS 10 از آن رونمایی کرد و گوگل هم در بعضی از امکانات هوش مصنوعی خود، مانند پاسخ هوشمند جیمیل، از آن استفاده می‌کرد.

برای درک بهترِ تهدیدات سرویس‌های هوش مصنوعی در حریم خصوصی، این سناریو را در نظر بگیرید:‌سرویس پاسخ هوشمند جیمیل با استفاده از داده‌هایی که از بیش از یک میلیارد کاربر جیمیل جمع‌آوری می‌کند، پاسخ‌های پیشنهادی خود را تولید می‌کند. این داده‌ها شامل شخصی‌ترین اطلاعات افراد است (هر اطلاعاتی که در ایمیل رد و بدل می‌شود). حال تصور کنید که اگر جیمیل یکی از جملات شما را، کلمه به کلمه، به عنوان پاسخ پیشنهادی به کاربران دیگر پیشنهاد دهد چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد.

«محرمانگی تفاضلی» با استفاده از «اطمینان ریاضی» این احتمال را از بین می‌برد. به عبارت دیگر، شما خروجی خواهید داشت که مستقل از داده‌های هر فرد است. نقطه ضعف این روش این است که ممکن است بعضی از اطلاعات مورد نظر پاک شود،‌ به خصوص در مواقعی که داده‌ها فقط یک بار در دیتاست ظاهر می‌شوند.

گوگل گفته که با اضافه کردن تنها ۴ یا ۵ خط کد می‌توان از این ویژگی استفاده کرد و نهایتا، استفاده از ابزارهای متن باز باعث جذب استعدادهای بیشتری خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *