در حال حاضر دنیای فناوری به وضوح تأثیر ویروس کرونا بر بسته شدن کمپانی ها، دفاتر و فروشگاه‌های مختلف در چین را حس میکند، تعطیلی ای که در ابتدا به نظر تا اواخر ژانویه به طول میانجامید اکنون تا ۱۰ فوریه تمدید شده اس، هرچند هنوز باز شدن بعضی از کمپانی ها تا همان تاریخ نیز در حاله ای از ابهام قرار دارد.

اغلب اثرات ویروس که پیش‌بینی میشد بر حوزه ی تکنولوژی تأثیر بگذارد نیز درست از آب در آمده است.
در ادامه به تأثیرات مخربی که ویروس کرونا بر صنعت گذاشته نگاه میکنیم.

 

تعطیلی فروشگاه ها

 

تقریباً اوایل فوریه بود که اکثر کمپانی های شاخص مثل : اپل، سامسونگ، مایکروسافت، تسلا و گوگل اعلام کردند دفاتر، کارخانه های تولید و فروشگاه هایشان را در سر تا سر چین میبندند.
حتی گوگل دفاترش در نزدیکی هنگ کنگ و تایوان را نیز بسته است.
انتظار می‌رود بیشتر تعطیلی ها تا تاریخ ۹ فوریه ادامع داشته باشد، هرچند بعضی از کمپانی ها تاریخ دقیقی ارائه نکرده اند.
آمازون هنوز اعلامی مبنی بر بستن فروشگاه هایش در شهر های : پکن، شنژن، شانگهای و گوانژو نداشته است، هرچند که آمازون دفتری در شهر ووهان که اولین بار ویروس در آنجا شیوع پیدا کرد ندارد.
اما از کارمندانش درخواست کرده است که از هرگونه سفر غیر ضروری به چین خودداری کنند.

این درحالیست که فیسبوک علیرغم اینکه هیچ دفتری در چین ندارد نیز از کارمندانش درخواست کرده که به چین سفر نکنند.
همچنین بیشتر از ۵۰ ایرلاین معتبر در سطح جهانی نیز از ممنوعیت پرواز به این کشور خبر داده اند.

 

کمبود قطعات و تأخیر در عرضه

 

از آنجاییکه بسیاری از قطعات در چین تولید می‌شوند و یا تامیین کننده چینی دارند، متخصصان بر این باورند که تولید اسمارت فون ها ، ماشین‌ها و بسیاری دیگر از محصولات این حوزه با تأخیر در تولید مواجه خواهند شد.
بسته شدن فاکس کان (تامیین کننده اپل) نمونه بارزی از این جریان خواهدد بود و پیش‌بینی می‌شود که تولید ایفون و ایرپاد های اپل به تأخیر خواهند افتاد.

فیسبوک همچنین خبر از توقف در گرفتن سفارش آخرین نوع از هدست های VR این شرکت(Quest) را میدهد.

فیسبوک در این بیانیه در مورد تأخیر توزیع محصولاتش گفت:
مانند بقیه کمپانی ها ما نیز انتظار داریم که تولید محصولات سخت افزاریمان با شدت یافتن شیوع کرونا کاهش پیدا کند، ما اقدام‌ها‌ی مختلفی را برای اطمینان از ایمنی کارمندان این شرکت انجام خواهیم داد و در تلاشیم در اسرع وقت خدماتمان را برای مشتریان در دسترس دوباره قرار دهیم.
همچنین برای طرفداران niche gaming ROG phone2 ایسوز به مشتریانش اعلام کرد که این دستگاه تا اطلاع ثانوی موجود نخواهد بود.
تسلا نیز به دلیل بسته شدن کارخانه اش تحویل تسلا مدل ۳ را به تعویق انداخته، هرچند به گفته این کمپانی این تعویق نهایتاً یک هفته به طول خواهد انجامید.

به گزارش پایگاه خبری South China Morning Post سایر مارکهای چینی نیز شامل تأخیر می‌شوند که عبارتند از محصولات Oppo، Lenovo ، Xiaomi ،Huawei .

به همین ترتیب بیشتر محصولات حوزه فناوری که انتظار میرفت محصولات خود را تا اوایل فوریه منتشر کنند اکنون بخاطر ویروس کرونا عرضه محصولات را به تأخیر انداخته اند.

 

کنسل شدن رویدادها

 

کرونا حتی رویداد جهانی تلفن همراه در بارسلونا را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است، ال جی(LG)، اریکسون(Erricson)،زد تی ای(ZTE)، همگی بخاطر ریسک های احتمالی شیوع بیشتر این بیماری از حضور در این رویداد خودداری کرده اند.
این شرایط در حالی است که سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری اعلام کرده است اما لزوماً تاکیدی بر کنسل شدن رویداد هایی مانند MWC نکرده است،

هوآوی که قرار بود میزبان کنفرانس توسعه دهندگان باشد نیز این رویداد را تا پایان ماه مارس میلادی به تعویق انداخت.

تا عصر جمعه شمار تلفات ویروس کرونا به ۶۳۸ نفر رسیده واین در حالی است که بیش از ۳۱۰۰۰ نفر در سراسر جهان آلوده شده اند، با توجه به وخیم تر شدن اوضاع هنوز معلوم نیس که در روزهای آینده چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد و چه میزان زمان برای برون رفت کشور چین از این وضعیت لازم خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *