با آسیب‌پذیری جدیدی که در اپلیکیشن واتساپ کشف شده است، این امکان وجود دارد که تنها با یک میس‌کال، یک نرم‌افزار جاسوسی روی آیفون یا گوشی اندرویدی شما نصب شود. بر اساس گزارش‌های هک واتساپ، که مورد تایید فیسبوک هم قرار گرفته است، این جاسوس افزار تنها با یک تماس به گوشی شما روی آن نصب می‌شود. این نرم افزار جاسوسی که توسط گروه امنیتی اسرائیلی NSO توسعه داده شده است، هیچ ردپایی از خود به جا نمی‌گذارد.

بعد از نصب، این جاسوس‌افزار می‌تواند دوربین و میکروفون گوشی را فعال کند، پیام‌ها و ایمیل‌ها را بخواند و داده‌های مکانی شما را جمع‌آوری کند. فیسبوک ضمن هشدار به کاربران، از آن‌ها خواسته تا برای حفاظت از این رخنه امنیتی، سریعا برنامه واتساپ را آپدیت کنند.

این آسیب‌پذیری که اوایل ماه می میلادی کشف شده بود، تنها چند روز پیش برای نفوذ به گوشی یک وکیل حقوق بشری توسط برنامه پگاسوس مورد سوءاستفاده قرار گرفت. گرچه واتساپ از این حمله سایبری جلوگیری کرده بود، هنوز مشخص نیست چند گوشی بوسیله این رخنه امنیتی مورد نفوذ قرار گرفته‌اند.

فیسبوک در اعلامیه خود گفته که سازمان‌های حقوق بشری را در جریان این حملات قرار داده و اطلاعات لازم را با آن‌ها به اشتراک گذاشته است. براساس ادعای گروه NSO، نرم افزار جاسوسی پگاسوس فقط برای مقابله با جنایت و تروریسم در اختیار بعضی دولت‌ها قرار گرفته است. این در حالی است که طبق تحقیقات صورت گرفته، حداقل ۴۵ کشور از این ابزار جاسوسی استفاده کرده‌اند، که در بسیاری موارد برای سرکوب مخالفان، خبرنگاران و افراد بی‌گناه بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *