وقتی مطلبی را از اینستاگرام حذف می‌کنید مسلما انتظار دارید که به طور کامل پاک شود اما یک محقق امنیتی به تازگی یک باگ امنیتی در این زمینه کشف کرده است که نشان می‌دهد داده‌های حذف شده هنوز بعد از یک سال بر روی سرورهای اینستاگرام موجود بوده اند. این محقق که Saugat Pokharel نام دارد بعد از درخواست عکس‌ها و پیام‌هایش بر روی یک ابزار اشتراک گذاری عکس، متوجه شد که داده‌هایی که سال قبل آن‌ها را پاک کرده بود برایش فرستاده شده است و همین امر نشان داد که این داده ها هیچ‌وقت به طور کامل از روی سرورها پاک نشده بودند.

به گزارش TechCrunch، اینستاگرام می‌گوید که این مسئله به خاطر وجود یک اشکال در سیستم این شرکت به وجود آمده بوده و هم اکنون به طور کامل بر طرف شده است؛ همچنین Pokharel به خاطر گزارش دادن این موضوع، مبلغ 6 هزار دلار پاداش دریافت کرد.

Pokharel گزارش داده بود که هر زمان تصویر و یا پیامی را از اینستاگرام پاک می‌کرده و سپس با استفاده از ابزاری اقدام به دانلود اطلاعات پاک شده می‌کرده است، همیشه یک کپی از آن در دسترس بوده و قادر بوده که آن را دانلود کند. سخنگوی اینستاگرام به TechCrunch  گفت “ما این مشکل را بر طرف کرده‌ایم و هیچ شواهدی مبنی بر سواستفاده از این مشکل مشاهده نشده است. همچنین از Pokharel به خاطر گزارش این مشکل تشکر میکنیم.”

هنوز مشخص نیست که این مسئله تا چه میزان گسترده بوده است و این که آیا همه کاربران اینستاگرام تحت تاثیر این مشکل قرار گرفته‌اند یا اینکه فقط برای زیر مجموعه‌ای از آن‌ها این مشکل ایجاد شده است؛ اما مطمئنا این مسئله یک مشکل غیر معمول نیست؛ چرا که هرزمان داده‌ها را از سرویس‌های آنلاین حذف می‌کنیم، معمولا مدت زمانی طول می‌کشد که این داده‌ها به طور کامل پاک شوند.

اینستاگرام می‌گوید که معمولا حدود 90 روز طول می‌کشد تا داده‌ها به طور کامل از روی سرورها حذف شوند اما محققان امنیتی در گذشته نیز به مشکلات مشابهی برخورده‌اند؛ از جمله در توییتر که پیام های کاربران به یکدیگر که سال ها از حذف آن گذشته بود هنوز پاک نشده بودند.

در مورد اینستاگرام نیز این مشکل فقط به این خاطر در معرض توجهات قرار گرفت که Pokharel توانسته بود یک نسخه از اطلاعات حذف شده را دوباره بارگیری کند. اینستاگرام این ابزار دانلود را در سال 2018 و به منظور رعایت مقررات حریم خصوصی اتحادیه اروپا معرفی کرده بود.

اتحادیه اروپا در سال 2018 قانونی وضع کرده بود که شهروندان اروپا بتوانند تا مدت زمان مشخصی، به داده های خود دسترسی داشته باشند و در واقع این آسان ترین راه کشف این موضوع بود که بفهمیم که آیا کمپانی هایی مثل اینستاگرام، اطلاعات ما را به طور کامل حذف کرده اند یا خیر.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *